Doprava
Internet věcí
Z našeho kraje

Hradec a Barcelona: pionýři Smart Cities

Projekt Smart City Hradec za více než 320 milionů korun se začne budovat už letos. Inteligentní dopravní systém se bude testovat na Pospíšilově třídě a ještě letos se stane Hradec Králové městem s nejvyšším počtem elektrobusů v republice.
Hradec a Barcelona: pionýři Smart Cities

K hrstce evropských měst, která patří do klubu Smart City, se chce co nejdříve připojit i Hradec Králové. Zatímco například Barcelona sází na chytré monitorování zavlažování, Amsterdam buduje smart pouliční osvětlení a Santa Cruz se složitým vyhodnocováním snaží bojovat dokonce s kriminalitou, Hradec Králové se zaměřil na inteligentní dopravní systém (IDS).

Město zároveň půjde mnohem dál než třeba Zlín, kde svou pozornost soustředili jen na nákup semaforů, které umí vytvořit zelenou vlnu. Už zítra bude jasné, zda ještě na jaře bude na Pospíšilově třídě viset první chytrý semafor, coby pionýr celého systému. A brzo bude následovat celý chytrý balík odhadem za 322 milionů korun. Hradec má čas jen do konce roku 2022, kdy končí období projektů financovaných z Integrovaných územních investic (ITI), z nichž si hradubická aglomerace přijde asi na 3,5 miliardy korun.

Experti zavádění učenlivých systémů přirovnávají k počítačové strategii Sim City. A protože hráči kromě softwaru potřebují i pořádné vybavení, pozadu nezůstane ani Hradec a ještě letos pořídí 20 nových elektrobusů a devět trolejbusů s hybridním pohonem. „To je naprosto výjimečná záležitost. Tolik vozidel tohoto druhu v České republice zatím neprovozuje žádný dopravce,“ říká dopravně-technický náměstek hradeckého dopravního podniku Vladimír Pejřil.

Hradec původně chtěl chytrým systémem vybavit celou Pospíšilovu třídu, nakonec však půjde jen o jednu křižovatku. „Policie si vymínila, že nechce větší počet těchto zařízení, dokud to nebude prakticky ověřené,“ pokračuje Pejřil. Věří, že právě pořízení IDS může do vozů MHD nalákat větší počet cestujících.

Vlastně je to i logické. Systém by měl autobusovou a trolejbusovou dopravu v celém městě maximálně zrychlit. Bude umět například vyhodnotit zpoždění a umožní přednostní průjezd, umí pracovat s GPS polohou spojů, jízdními řády i aktuální dopravní situací a spočítá, které lince dá přednost. Samozřejmostí budou i chytré zastávky s odečtem příjezdu konkrétního spoje anebo bezhotovostní platby ve všech prostředcích MHD.

„Ale preference MHD je jen zlomkem toho, co inteligentní dopravní systém dokáže. My si od toho každopádně slibujeme plynulejší, bezpečnější a rychlejší dopravu v celém městě,“ uvádí náměstek primátora Jindřich Vedlich (TOP 09).

IDS má nejen měřit intenzitu dopravy, ale na hustotu provozu i reagovat. Například v Koutníkově ulici, kde jsou každodenní problémy s kolonami, by mohly přibýt tabule, které dopoledne zarezervují dva pruhy směrem do města a v době odpolední špičky naopak uvolní exit na Jaroměř a Jičín. Kamery, čidla, radary a další vybavení pak budou sledovat předpověď počasí, volná místa na parkovištích, případné nehody, stav silnic, průjezdy na červenou a komunikovat budou nejen s flotilou MHD, ale i s hasiči a záchrankou.

Systém však bude plnit i represivní funkci a kamerám neunikne žádný dopravní přestupek. A nejen to: obsluhu dispečinku dokáže podle registrační značky upozornit na kradené auto, umí rozpoznat platnost STK, měření emisí nebo uhrazení pojištění.

„Nejde o nějaké buzerování řidičů, ale o celý dopravní provoz. Inteligentní systém zapojíme hlavně na druhém silničním okruhu, ale i na řadě dalších křižovatek a spolupracovat budeme i s Pardubicemi,“ upozorňuje Vedlich.

Nejen propojení s chytrým systémem a tedy zrychlení, ale i minimalizace dopadů na životní prostředí bude výsledkem zapojení skoro 30 nových elektrobusů a trolejbusů.

Letos vznikne úplně nová trolejbusová linka, která bude mít na Novém Hradci konečnou Pod Strání a přijde asi na 20 milionů korun. Další novinkou roku 2018 budou trať MHD z Brněnské k Petrofu a sídlišti v Rybově ulici, ale hlavně pořízení 20 elektrobusů. „Už je testujeme pět let, a proto máme zkušenosti, kolik je vozidlo schopné ujet na baterie. Podle toho jsme ostatně vytipovali linky, na které je budeme pravidelně nasazovat,“ uvádí Pejřil. Elektrubusy se mají nabíjet nejen v depu dopravního podniku, takzvané rychlonabíječky by už brzy měly vzniknout také na terminálu hromadné dopravy a na konečné Cihelna.

Zdroj: Mladá fronta DNES

Sdílejte na sociálních sítích