Použité baterie z elektrických vozidel – kam s nimi?
Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým.
To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku. Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. O tomto využití se v odborných kruzích již nějaký čas hodně hovoří. Až donedávna však zůstávalo jen u odborných debat.
Ve švédském městě Göteborgu se, vůbec poprvé v Evropě, rozhodli přejít od slov k činům a vyzkoušet na obytném komplexu Viva (viz foto níže) „život po životě“ trakčních baterií z elektrických autobusů v reálných podmínkách obytných budov. Výsledkem je projekt „Positive Footprint Housing“, tedy „Bydlení s pozitivní stopou“.
Výzkumný projekt „Positive Footprint Housing“, v jehož rámci se stacionární zásobník energie zkouší, byl spuštěn v prosinci 2018. Spolupracují na něm společnosti a organizace Volvo Buses (výrobce elektrobusů), Göteborg Energi (městská energetická společnost), Riksbyggen (správa budov) a Johanneberg Science Park (vědeckotechnická instituce zabývající se rozvojem měst). Cílem je prozkoumat možné využití baterií z elektrobusů jako zásobníku energie u obytných budov vybavených vlastními fotovoltaickými panely.
Tento projekt je zároveň součástí evropského projektu IRIS Smart Cities, spolufinancovaného z evropského programu Horizon 2020 pro podporu výzkumu a inovací.
Objektem, na němž se tento projekt realizuje, je již zmíněný družstevní obytný komplex Viva se 132 byty (viz foto dole za článkem a také nahoře) ve správě firmy Riksbyggen. Do vínku si dal být nejinovativnějším a nejekologičtějším obytným komplexem ve Švédsku, tzv. „Positive Footprint Housing“ tedy „obydlí s pozitivní stopou“. Do komplexu se v prosinci 2018 začali stěhovat první obyvatelé.